Nová pýcha Bombaje
Bombaj čeká na v říjnu 2025 slavnostní okamžik v podobě inaugurace dalšího mezinárodního letiště, konkrétně Navi Mumbai International Airport (NMI). Indické velkoměsto se tak přidá k dalším světovým lokalitám (mj. New York, Buenos Aires, Tokio, Dubaj atd.), které obsluhují více než jeden aerodrom. S ideou ohledně nutnosti výstavby dalšího letiště si v Indii pohrávali již od 90. let 20. století, to stávající již totiž nesplňovalo kapacitní kritéria. Nicméně jeho realizace byla zpečetěna až v roce 2008.
Letiště se staví konkrétně v Ulwe, zhruba 40 km od centra Bombaje. S ní je letiště spojeno šestiproudovým mostem Atal Setu, který měří necelých 22 km a je nejdelším mostem přes moře v celé Indii. Nicméně doprava k letišti se bude ještě nadále rozvíjet, v plánu je metro a také železniční spoje s dalšími hustě zabydlenými lokalitami a rovněž se starým letištěm. To má důvod mj. ten, že cestující zde budou moci během svých dálkových cest přestupovat, a tak je rychlá přeprava mezi nimi zcela nutná. V současné době by transfer ze starého letiště na nové mohl zabrat až 3 hodiny, doprava v Bombaji je hustá, ne zcela spolehlivá a často nepřehledná. Po výstavbě vlaku by se však tato doba mohla zkrátit na 20 minut! Cílem je výrazně snížit dopravní zácpy na letišti v Bombaji, které zpočátku odbaví 20 milionů cestujících ročně, postupem času by se však toto číslo mělo až zečtyřnásobit. Jisté je, že pro cestující se vše urychlí, zjednoduší a také se bude možné dopravit do nových destinací, ať už v samotné Indii či v širším regionu.
Pokud vám letiště běžně připadají jako nezajímavé a čistě účelové stavby, Navi Mumbai vás možná překvapí. V roce 2018 totiž vyhrál soutěž na výstavbu tohoto bombajského skvostu světoznámý ateliér Zaha Hadid Architects. Jejich tvorbu lze spatřit na mnoha místech světa, v Praze se jejich tvorbou pak lze pokochat prostřednictvím díla Masaryčka. Nicméně v Bombaji navrhli architekti stavbu ve tvaru lotosového květu, vše bude dýchat futurismem a organickou architekturou. Letiště se má stát dokonce jednou z ikon města a jistě přitáhne i mnohé milovníky moderní architektury.
Ani interiér však návštěvníky nezklame, cestující budou moci využívat plně digitalizovaný systém odbavení, biometrické brány, samoobslužné kiosky, systém nástupu do letadla na základě identifikace tváře (DigiYatra), systém na trasování a výdej zavazadel smart baggage handling atd. Navi Mumbai bude také jedno z prvních letišť v Indii, které implementuje plně biometrický boarding. Cílem je urychlit a zefektivnit proces odbavení a nástupu do letadla, snížit fronty a zamezit podvodům s identitou. Moderní prostory, obchody, restaurace a komfortní odpočinková zóna jsou pak zcela samozřejmostí. Je velmi pravděpodobné, že se Navi Mumbai zařadí mezi nejmodernější a také nejvytíženější letiště světa, jakými jsou například Changi v Singapuru či Hamad v Dohá, kde i samotný přestup je potěšením a zážitkem. Již nyní můžeme tipovat, zda se Navi v budoucnu také objeví na prvních příčkách žebříčku Skytrax.
Přistávací/odletová dráhy budou různých délek, nicméně ta hlavní je dlouhá 3700 m, tj. bude dostačující i pro velká letadla typu A380 či Boeing 777. V roce 2024 a 2025 proběhly četné testy za pomoci vojenských letadel a v září 2025 se letiště dočkalo licence DGCA.
Stavba těchto rozměrů má samozřejmě nemalý dopad i na okolí. A nejinak je tomu v případě Navi Mumbai. Z rekultivovaných mokřadů se z kovu a skla vynořuje již zmíněný lotosový květ. Nové mezinárodní letiště bude cestující vítat pod střechou ve tvaru okvětních lístků s plynulými konturami. Letiště bude mít centrální atrium připomínající jezírko, kde kvetou lotosy, s halami paprskovitě se rozprostírajícími se jako rozvíjející se okvětní lístky. Jeho skleněné fasády a mřížoví napodobují lotosové listy. Ač se jedná opravdu o velký stavební projekt, jsou zde patrné také snahy v oblasti ekologie, biodiverzity a udržitelnosti. Samozřejmostí jsou tak solární panely, systémy na recyklaci vody a okolní zelené zóny. Projekt letiště Navi Mumbai se totiž nachází na ekologicky citlivém území, včetně mangrovů, bahnitých ploch a mokřadů, které jsou klíčovými stanovišti pro rezidentní i stěhovavé ptáky.
Některé významné indické aerolinie již potvrdily kooperaci s letištěm, tj. budou své lety operovat právě z Navi Mumbai. Mezi ně patří například IndiGo, Akasa Airlines či Air India.
Navi Mumbai by mělo být slavnostně otevřeno 8. října 2025 po několika zpožděních z počátku letošního roku. Očekává se, že letiště slavnostně otevře premiér Narendra Modi.