• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
Titul

Žebříček nejlepších letišť světa

Jako každý rok i letos vyhlásila renomovaná společnost Skytrax žebříček nejlepších letišť světa. O tom, že o první příčky se poslední dekádu oprávněně dělí asijské metropole, není pochyb a všichni ti, co někdy letěli přes Singapur či Katar, dají výsledkům jistě za pravdu. Obecně však v první dvacítce dominují evropská letiště. K výrazným změnám dochází jen málokdy, nicméně občas se na vítězném seznamu objeví nějací „nováčci“, někteří zase, byť dočasně, zmizí. A kdo se tedy letos zařadil mezi TOP 20?

Autor: Petra Špačková

14.07.2025

Čti více
Odpočinková zóna na letišti Hamad v Dauhá.
Odpočinková zóna na letišti Hamad v Dauhá.

Prestižní žebříček společnosti Skytrax byl vyhlášen tento rok v dubnu na World Airport Awards v německém Frankfurtu. Data pro tento seznam byla shromážděna v období od srpna 2023 do března letošního roku od cestujících a klientů těch nejrůznějších aerolinek, a to dokonce napříč sto národnostmi. Respondenti byli dotazováni na různá témata, mezi kterými najdeme například:

Webové stránky letiště, Jak se dostat na/z letiště, Dostupnost zavazadlových vozíků, Komfort terminálu, Prostředí a design, Čistota terminálu, podlahy, posezení a veřejné prostory, Vybavení k sezení v celém terminálu, Imigrační oddělení - čekací doby/systém/efektivita, Zdvořilost a přístup bezpečnostních pracovníků, Odbavovací zařízení, systémy front/sezení, Obrazovky s informacemi o letu - přehlednost/kvalita informací, Snadný tranzit přes letiště, Čistota umýváren, Zařízení péče o dítě, Shopping, Ceny v barech, kavárnách a restauracích, Služba WiFi - zajištění přístupu, Zařízení pro nabíjení energie, Kuřácké salonky atd.

Hodnoceno bylo 570 světových letišť. Nicméně Skytrax uděluje již tradičně ocenění i těm nejlepším letištním hotelům a především pak leteckým společnostem!

World Airport Awards započaly v roce 1999, kdy Skytrax zahájil svůj první globální každoroční průzkum spokojenosti zákazníků.

1. Doha Hamad Airport v Kataru – vítěz žebříčku a jedno z nejrušnějších letišť v oblasti Středního východu a základna katarských kvalitních aerolinek Qatar Airways. Otevřeno bylo v roce 2014 a vyniká především svou čistotou, snadnou navigací a vybavením. Obzvláště oceňované jsou zdejší klidové/odpočinkové zóny!

Obrovská, moderní hala letiště Hamad v Dauhá v Kataru.
Obrovská, moderní hala letiště Hamad v Dauhá v Kataru.

2. Singapore Changi Airport v Singapuru – již stabilní útočník na první příčky ocenění, kde se objevuje prakticky vždy. Transfer, byť třeba dlouhý, je na singapurském letišti takřka za odměnu. Můžete se zde nejen skvěle najíst, zajít na nákupy, relaxovat, ale i se projít džunglí či obdivovat umělý vodopád Rain Vortex (nejvyšší indoor vodopád na světě, jeho výška je úctyhodných 40 metrů). A pokud cestujete Business Class, vězte, že zdejší salónky/lounge jsou na té nejvyšší úrovni a pravděpodobně nikde jinde na světě lepší nenajdete. Výběr jídla je opravdu bezkonkurenční, vybavení sprch včetně kosmetiky opravdu prvotřídní. Personál celého letiště je velmi příjemný, tak jak to mají Asiaté v povaze.Do centra města vede z Changi poměrně rychlá nadzemní dráha. Ale pozor – nechtějte v ní převážet duriany, za tento počin byste zde dostali nemalou pokutu.

Vnitřní vodopád na letišti Changi v Singapuru.
Vnitřní vodopád na letišti Changi v Singapuru.

3. Tokyo Narita Airport v Japonsku - Tokyo může být právem pyšné na své letiště, které je, jak je v Japonsku zvykem, technologicky na vysoké úrovni.

Uvítací tabule na letišti Narita v Tokiu.
Uvítací tabule na letišti Narita v Tokiu.

Nejen že zde dostanete prvotřídní pokrmy samozřejmě s akcentem na japonskou kuchyni, ale budete pravděpodobně i první místo, kde narazíte na neobyčejné japonské toalety, které umí mj. zajistit různé druhy omytí, navodit rozličné zvuky či vytopit toaletní prkýnko. Vše samozřejmě zcela čisté. Většina věcí na letišti je plně automatizována. Již dávno před pandemií koronaviru zde mj. všichni cestující procházeli termo – bránou, která jim měřila teplotu, aniž by o tom vůbec věděli.

Hala tokijského letiště Narita.
Hala tokijského letiště Narita.

4. Paris Charles de Gaulle Airport ve Francii – jedno z největších a nejvytíženějších letišť v Evropě. Vybavení je na vysoké úrovni, ale problémem někdy mohou být velké fronty a také dlouhé vzdálenosti mezi jednotlivými terminály. Do centra Paříže zaveze návštěvníky příměstská linka systému RER.

Dlouhé eskalátory na letišti Charlese de Gaulla v Paříži.
Dlouhé eskalátory na letišti Charlese de Gaulla v Paříži.

5. Dubai Airport ve Spojených arabských emirátech – jedno z největších a nejrušnějších letišť na světě. Nepřeberné množství nákupních a občerstvovacích možností, dokonale vybavené salónky pro cestující v Business Class a v drtivé většině případů je průchod letištěm až po nástup bez velkých front a zmatků.

Nespočet nákupních možností na letišti v Dubaji.
Nespočet nákupních možností na letišti v Dubaji.

6. Munich Airport v Německu – mnichovské letiště (cca 30 minut letu z Prahy) je významným evropským dopravním uzlem, pro české cestovatele představuje jeden z hlavních přestupních bodů na dálkových letech. Nákupní a gastronomické možnosti jsou velké, značení jasné, personál v drtivé většině případů ochotný. Pro rychlé občerstvení nechybí stánky s preclíky a tradičními klobásami, gurmáni si mohou zajít do jedné z mnoha zdejších restaurací či si připlatit za „pobyt“ v salónku (některé společnosti umožňují za poplatek vstup do lounge, i když necestujte Business Class).

Jeden ze dvou hlavních terminálů letiště v Mnichově.
Jeden ze dvou hlavních terminálů letiště v Mnichově.

7. Zurich Airport ve Švýcarsku – dokonale zorganizované, ač vytížené letiště, cestující zde mají možnost nakoupit nejrůznější luxusní zboží, švýcarské firmy jsou hojně zastoupeny - od švýcarských hodinek po švýcarskou čokoládu. Ta je mj. standardně nabízena i v místních salóncích. Do centra města se dostanete během pár minut zdejším vlakem, střed města je vzdálen zhruba 10 km. Cesta z Prahy na přední švýcarské letiště trvá lehce přes hodinu letu.

Letiště ve švýcarském Curychu.
Letiště ve švýcarském Curychu.

8. Istanbul Airport v Turecku – jedno z nejvytíženějších a také nejnovější letiště v Evropě. Otevřeno bylo v roce 2018, resp. 2019 a je vysoce moderní. Přes své počáteční nedostatky je dnes oblíbeným přestupním místem převážně do asijských a afrických zemí.

Letiště Istanbul.
Letiště Istanbul.

9. Hong Kong Airport v Hong Kongu – toto letiště vystavené na umělém ostrově funguje od roku 1998, předchozí letiště bylo jedno z nejnebezpečnějších na světě, a proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového. Současné terminály jsou vysoce moderní, bezpečné a cestujícím nabízí plné zázemí. Do centra města vede železnice Airport Express.

Na letišti v Hong Kongu.
Na letišti v Hong Kongu.

10. Vienna Airport v Rakousku – dokonale vybavené a přehledné letiště, vše je čisté, přesné a bezchybné. Kromě nákupních a občerstvovacích možností si zde na své přijdou i děti, pro které je zde na hraní připraveno hřiště v podobě zmenšeniny odletové/přistávací dráhy.

Business lounge na vídeňském letišti.
Business lounge na vídeňském letišti.

11. Madrid – Barajas ve Španělsku – toto velmi pohodové letiště se nachází zhruba 12 km od centra města, do kterého se návštěvníci dostanou snadno metrem. Na letišti si můžete zakoupit tradiční španělské suvenýry či zajít na oblíbené tapas. Let z Prahy do Madridu trvá necelé 3 hodiny.

Business lounge na letišti v Madridu.
Business lounge na letišti v Madridu.

12. Vancouver Airport v Kanadě – čisté a dobře udržované moderní letiště, od centra města je vzdáleno asi 12 km. Cestující zde naleznou mnohé domorodé umělecké dekorace a další umělecká díla. Oblíbené jsou i zdejší velké duty free obchody.

Autentická výzdoba interiéru letiště ve Vancouveru.
Autentická výzdoba interiéru letiště ve Vancouveru.

13. Melbourne Airport v Austrálii – příjemné letiště, které mj. nabízí velmi pěkné salonky pro cestující v Business Class. Jedná se o druhé nejvytíženější letiště v Austrálii, nicméně pokud nebudete mít vyloženě smůlu, ani si toho nevšimnete, vše „šlape“ tak, jak má. Australané jsou ze své podstaty poměrně nápomocní, někdy může budit obavy jejich trochu odlišná angličtina, každopádně není problém letištní personál požádat o pomalejší mluvu. Obchodů zde naleznou cestující dostatek, a to jak s klasickými duty free produkty, tak i s tradičními australskými suvenýry – kdo zapomněl koupit plyšového medvídka koalu, bude zde mít při odletu možnost.

Letiště v Melbourne.
Letiště v Melbourne.

14. Copenhagen Airport v Dánsku – letiště Kastrup je největší skandinávské letiště a je velice dobře zorganizované. Otevřeno bylo v roce 1925 a bylo tak jedním z prvních civilních letišť! Cesta do centra Kodaně z něj trvá zhruba 15 minut.

Vstupní hala kodaňského letiště.
Vstupní hala kodaňského letiště.

15. Seoul Incheon Airport v Jižní Koreji - toto letiště kromě moderního vybavení, četných nákupních možností a pestrého menu ve zdejších restaurací nabízí přeci jen ještě něco navíc – a to kulturní show! Jedná se o původní korejskou hudbu prezentovanou umělci v tradičních kostýmech, návštěvníci si mohou tento zážitek vychutnat na letišti celoročně.

16. Tokyo Haneda Airport v Japonsku – stejně jako vše v Japonsku – letiště je čisté, dobře zorganizované a především z velké části zautomatizované. Je to opravdu letiště vysokých standardů. Personál je velmi milý a nápomocný. S centrem města je letiště spojeno například vlakem Monorail (moderní, čistý), jízda trvá asi 20 minut.

17. Rome Fiumicino Airport v Itálii – někdy rušné a ne zcela zorganizované letiště, přesto však nebývá důvod k obavám, že byste zde nestihli svůj let. Do centra, na stanici Termini, vás zaveze pohodlně vlak, „Aeroporto Leonardo da Vinci“, jak se toto hlavní římské letiště oficiálně nazývá, je od centra vzdáleno zhruba 35 km.

18. Centrair Nagoya Airport v Japonsku – toto letiště se nachází zhruba 35 km od centra Nagoji a vybudováno bylo v roce 2005 na umělém ostrově. Zajímavostí Centrair Nagoya Airport jsou však zdejší letištní lázně, ze kterých je možné pozorovat ruch na přistávací/vzletové ploše.

19. Kansai Airport v Japonsku – další velice kvalitní japonské letiště. Skvělé vybavení, moderní, čisté, občerstvení vysoké kvality, automatizace. Cestující do/z Ósaky se navíc nemusí obávat o svá zavazadla. Kansai Airport totiž deklaruje, že za posledních 30 let neztratilo žádné zavazadlo! Otevřeno bylo v roce 1994.

20. Helsinki – Vantaa ve Finsku – letiště je spíše menších rozměrů, nicméně vybavení je plně vyhovující, personál příjemný, ve většině případů se ani netvoří přílišné fronty, zmatky se na tomto letišti prakticky nevyskytují, čistota je na vysoké úrovni. Cestující zde naleznou mnoho duty free obchodů i restaurací. S městem je letiště spojeno vlakovou linkou, jízda trvá zhruba 30 minut.


Zajímavost na závěr Ve státě Búthán právě probíhá výstavba zbrusu nového letiště, které ponese název Gelephu International Airport. Předpokldáným termínem jeho otevření a uvedení doprovozu je rok 2029. Bude se jednat již o druhé mezinárodní bhútanské letiště, přičemž letiště Gelephu International Airport je klíčovou součástí velkého projektu Gelephu Mindfulness City. Základními charakteristickými rysy letiště budou udržitelnost a úzké propojení místních tradic s moderními inovacami.

Gelephu International Airport lze tudíž rozhodně považovat za aspirnta na umístění v budoucím žebříčku společnosti Skytrax.

Architektonický návrh nového letiště Gelephu International Airport v Bhútánu.
Architektonický návrh nového letiště Gelephu International Airport v Bhútánu.

Nová pýcha Bombaje

Bombaj čeká na v říjnu 2025 slavnostní okamžik v podobě inaugurace dalšího mezinárodního letiště, konkrétně Navi Mumbai International Airport (NMI). Indické velkoměsto se tak přidá k dalším světovým lokalitám (mj. New York, Buenos Aires, Tokio, Dubaj atd.), které obsluhují více než jeden aerodrom. S ideou ohledně nutnosti výstavby dalšího letiště si v Indii pohrávali již od 90. let 20. století, to stávající již totiž nesplňovalo kapacitní kritéria. Nicméně jeho realizace byla zpečetěna až v roce 2008.

Letiště se staví konkrétně v Ulwe, zhruba 40 km od centra Bombaje. S ní je letiště spojeno šestiproudovým mostem Atal Setu, který měří necelých 22 km a je nejdelším mostem přes moře v celé Indii. Nicméně doprava k letišti se bude ještě nadále rozvíjet, v plánu je metro a také železniční spoje s dalšími hustě zabydlenými lokalitami a rovněž se starým letištěm. To má důvod mj. ten, že cestující zde budou moci během svých dálkových cest přestupovat, a tak je rychlá přeprava mezi nimi zcela nutná. V současné době by transfer ze starého letiště na nové mohl zabrat až 3 hodiny, doprava v Bombaji je hustá, ne zcela spolehlivá a často nepřehledná. Po výstavbě vlaku by se však tato doba mohla zkrátit na 20 minut! Cílem je výrazně snížit dopravní zácpy na letišti v Bombaji, které zpočátku odbaví 20 milionů cestujících ročně, postupem času by se však toto číslo mělo až zečtyřnásobit. Jisté je, že pro cestující se vše urychlí, zjednoduší a také se bude možné dopravit do nových destinací, ať už v samotné Indii či v širším regionu.

Pokud vám letiště běžně připadají jako nezajímavé a čistě účelové stavby, Navi Mumbai vás možná překvapí. V roce 2018 totiž vyhrál soutěž na výstavbu tohoto bombajského skvostu světoznámý ateliér Zaha Hadid Architects. Jejich tvorbu lze spatřit na mnoha místech světa, v Praze se jejich tvorbou pak lze pokochat prostřednictvím díla Masaryčka. Nicméně v Bombaji navrhli architekti stavbu ve tvaru lotosového květu, vše bude dýchat futurismem a organickou architekturou. Letiště se má stát dokonce jednou z ikon města a jistě přitáhne i mnohé milovníky moderní architektury.

Ani interiér však návštěvníky nezklame, cestující budou moci využívat plně digitalizovaný systém odbavení, biometrické brány, samoobslužné kiosky, systém nástupu do letadla na základě identifikace tváře (DigiYatra), systém na trasování a výdej zavazadel smart baggage handling atd. Navi Mumbai bude také jedno z prvních letišť v Indii, které implementuje plně biometrický boarding. Cílem je urychlit a zefektivnit proces odbavení a nástupu do letadla, snížit fronty a zamezit podvodům s identitou. Moderní prostory, obchody, restaurace a komfortní odpočinková zóna jsou pak zcela samozřejmostí. Je velmi pravděpodobné, že se Navi Mumbai zařadí mezi nejmodernější a také nejvytíženější letiště světa, jakými jsou například Changi v Singapuru či Hamad v Dohá, kde i samotný přestup je potěšením a zážitkem. Již nyní můžeme tipovat, zda se Navi v budoucnu také objeví na prvních příčkách žebříčku Skytrax.

Přistávací/odletová dráhy budou různých délek, nicméně ta hlavní je dlouhá 3700 m, tj. bude dostačující i pro velká letadla typu A380 či Boeing 777. V roce 2024 a 2025 proběhly četné testy za pomoci vojenských letadel a v září 2025 se letiště dočkalo licence DGCA.

Stavba těchto rozměrů má samozřejmě nemalý dopad i na okolí. A nejinak je tomu v případě Navi Mumbai. Z rekultivovaných mokřadů se z kovu a skla vynořuje již zmíněný lotosový květ. Nové mezinárodní letiště bude cestující vítat pod střechou ve tvaru okvětních lístků s plynulými konturami. Letiště bude mít centrální atrium připomínající jezírko, kde kvetou lotosy, s halami paprskovitě se rozprostírajícími se jako rozvíjející se okvětní lístky. Jeho skleněné fasády a mřížoví napodobují lotosové listy. Ač se jedná opravdu o velký stavební projekt, jsou zde patrné také snahy v oblasti ekologie, biodiverzity a udržitelnosti. Samozřejmostí jsou tak solární panely, systémy na recyklaci vody a okolní zelené zóny. Projekt letiště Navi Mumbai se totiž nachází na ekologicky citlivém území, včetně mangrovů, bahnitých ploch a mokřadů, které jsou klíčovými stanovišti pro rezidentní i stěhovavé ptáky.

Některé významné indické aerolinie již potvrdily kooperaci s letištěm, tj. budou své lety operovat právě z Navi Mumbai. Mezi ně patří například IndiGo, Akasa Airlines či Air India.

Navi Mumbai by mělo být slavnostně otevřeno 8. října 2025 po několika zpožděních z počátku letošního roku. Očekává se, že letiště slavnostně otevře premiér Narendra Modi.

Letiště Navi Mumbai.
Letiště Navi Mumbai.

Všechny články autora

Petra Špačková

Petra absolvovala česko-italské gymnázium a Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde vystudovala mezinárodní vztahy. Mluví italsky, anglicky, německy a trochu  španělsky. Pracovala coby analytik v Kanceláři prezidenta republiky a na mateřské se věnovala překladům z/do italštiny. Má manžela a dvě dcery a nemyslí si, že děti by byly při cestování jakoukoli překážkou. Naopak, společně navštívili již všechny kontinenty a Petra projela přes 50 zemí světa. V zahraničí se nezaměřuje v prvé řadě na památky, ale především na běžný život a pozorování místních obyvatel, ať už se jedná o uspěchané businessmany v Tokiu či rozjímavé surfaře na Gold Coast. Věří, že právě povaha obyvatel utváří ráz a pověst dané země. Miluje zvířata a při každé cestě se snaží s těmi místními, ideálně endemity, setkat. Petra ráda lyžuje a umí ocenit dobrou kávu. Petra začala psát zajímavé Blogy z celého světa pro CK SEN v roce 2022.