Formule na Velké ceně Monaka.

Nejzajímavejší okruhy Formule 1

Zažít jeden ze závodů F1 je snem snad každého motoristického fanouška. Podívejme se alespoň na některé z nich, které se jedou letos.

Autor: Pavel Fellner

21.07.2022

Čti více
Tvář Maxe Verstappena v otevřené přilbě na Velké ceně Austrálie.
Tvář Maxe Verstappena v otevřené přilbě na Velké ceně Austrálie.

Svět „ef jedničky“ je, již od roku 1950, kdy se na okruhu Silverstone jela první oficiální Velká cena mistrovství světa F1, vzrušujícím a zároveň zábavným divadlem. Od té doby se kolotoč závodů této kategorie roztáčí rok od roku a alespoň jedna velká cena se konala již na 69 okruzích.

Formule na okruhu během Velké ceny Rakouska.
Formule na okruhu během Velké ceny Rakouska.

Noční dobrodružství

Velká cena Kataru F1 se jezdí teprve od roku 2021 na mezinárodním okruhu Losail v Kataru. Dráha má celkovou délku 5.38 km, obsahuje rovný úsek dlouhý 1068 metrů a 16 zatáček, čímž se řadí mezi nejrychlejší okruhy. Losail je jedním z nejlépe osvětlených nočních závodů F1 v kalendáři.

Velká cena Saúdské Arábie, která se jezdí na okruhu Jeddah Corniche Circuit, je v kalendáři také teprve od roku 2021. Říká se, že je to nejrychlejší městský a zároveň noční okruh F1 a jezdci jsou schopni dosáhnout průměrné rychlosti přesahující 250 km/h. Okruh je dlouhý 6,174 kilometrů a má celkem 27 zatáček. Jako noční závodní okruh byl postaven z důvodu extrémního tepla v místě závodní dráhy.

Velká cena Abú Zabí se jede na okruhu Yas Marina v Saúdské Arábii. Okruh je dlouhý 5.5 kilometru s dlouhou rovinkou o délce 1.14 kilometru a 21 zatáčkami. Trať je velmi rychlá a velmi technická. Debutové závody F1 se zde konaly v roce 2019. Yas Marina Circuit je nejdražší okruh F1, jaký byl kdy postaven a stál více než 1 miliardu USD.

Velká cena se po téměř čtyřicetileté přestávce vrátí i do Las Vegas. Zajímavostí je, že se nebude jezdit tradičně v neděli, ale jednotlivé týmy postaví vozidla na start v sobotu pozdě večer. A jelikož jejím hostitelem je „město hříchu“, očekává se, že půjde o velkou show plnou světel, zábavy a samozřejmě peněz.

Městské okruhy

Velká cena Monaka

Circuit de Monaco, otevřený v roce 1929, byl vždy nepravděpodobným a nepraktickým místem pro vrcholové motoristické závody. Závod však zůstává jednou z ikonických akcí kolotoče Formule 1. Navzdory všem vylepšením zůstává okruh v Monaku pro jezdce mimořádně náročný a pro ty, kteří ho měli to štěstí sledovat, je to nezapomenutelný zážitek.

Zatáčka na Velké ceně Monaka.
Zatáčka na Velké ceně Monaka.

Velká cena Ázerbájdžánu

Okruh Baku City Circuit patří mezi 10 nejlepších ani ne tak pro kvalitu výhledů z tribun, ale pro svoji jedinečnou polohu v srdci historického hlavního města Ázerbájdžánu. Ceny lístků jsou v Baku poměrně levné, ale dostat se do města je obtížnější a dražší.

Velká cena Singapuru

Další z městských okruhů na tomto seznamu, Marina Bay, vytváří neuvěřitelné pozadí, které poskytuje město Singapur, ale skutečné výhledy z tribuny už tak velkolepé nejsou. Bez převýšení brání záchytné oplocení výhledu z nižších sedadel na většině tribun. Ale závody v srdci rušného města jihovýchodní Asie poskytují zážitek, na který se nezapomíná.

Klasické okruhy

Velká cena Emilia Romagna

Okruh je pojmenován po zakladateli Ferrari a jeho synovi, ale více je znám jako Imola, díky své blízkosti k tomuto italskému městu. Přestože se závody poprvé konaly v roce 1953, F1 ho navštívila až v roce 1980. Imola se v letech 1981 až 2006 stala dějištěm Velké ceny San Marina a od roku 2020 se jede jako Velká cena Emilia Romagna na okruhu dlouhém téměř 5 km.

Část okruhu Imola v Itálii.
Část okruhu Imola v Itálii.

Velká cena Španělska

Okruh Catalunya poprvé hostil Velkou cenu Španělska v roce 1991. Jezdci a týmy ocenili jeho vzrušující kombinaci pomalých, středně rychlých a vysokorychlostních zatáček a rychle se stal oblíbeným místem i pro testování. Okruh má po poslední úpravě délku 4 655 metrů. Byl postaven na začátku 90. let minulého století katalánským Královským automobilovým klubem.

Velká cena Kanady

Circuit Gilles Villeneuve, který je téměř nepřetržitě přítomen v kalendáři již více než 40 let, byl vybudován na umělém ostrově v Saint Lawrence Seaway nedaleko centra Montrealu. Byl pojmenován na počest kanadského pilota Ferrari, který zahynul na VC Belgie v roce 1982. Okruh má délku 4.36 km a 15 zatáček.

Velká cena Velké Británie

Silverstone byl vždy mekkou pro fanoušky motoristického sportu, kterých přiláká během tří dnů závodního víkendu přibližně 350 000. Okruh stojí na základech bývalého vojenského letiště pro bombardéry Královského letectva a byl několikrát přestavěn. Jeho současná podoba z roku 2010 je stále vzrušující, ale pravděpodobně ne tak příjemná pro jezdce – trať je dlouhá téměř 6 km.

Velká cena Rakouska

Závod Formule 1 na okruhu dnes známém jako Red Bull Ring se datuje do roku 1970, kdy se Velká cena Rakouska poprvé konala na Österreichringu o délce 5,9 km. Rychlé a nebezpečné uspořádání, na kterém F1 poprvé závodila, zde zůstalo 18 po sobě jdoucích let, kdy jeho bezpečnostní nedostatky odhalila mimořádně výkonná turbo auta z poloviny osmdesátých let.

Závod Formule 1 a plná tribuna fanoušků.
Závod Formule 1 a plná tribuna fanoušků.

Po výrazné rekonstrukci se přejmenovaný Red Bull Ring v roce 2014 s oficiálním názvem Formule 1 BWT Grosser Preis Der Steiermark vrátil do kalendáře F1.

Rozhovor se Sebastianem Vettelem během Velké ceny Rakouska Grosser Preis der Steiermark.
Rozhovor se Sebastianem Vettelem během Velké ceny Rakouska Grosser Preis der Steiermark.

Velká cena Francie

Okruh Paul Ricard je známý tím, že je jediným okruhem F1 pojmenovaným po muži, který za to zaplatil – po pastisovém magnátu Paulu Ricardovi. Byl postaven v roce 1969 a poprvé hostil Velkou cenu Francie v roce 1971. V roce 2018 se po dlouhé přestávce, která trvala od roku 1990, znovu vrátila na tento ikonický okruh VC Francie.

Velká cena Maďarska

První závody F1 za železnou oponou se uskutečnily v roce 1986 a jejich dějištěm byl Hungaroring v tehdejším komunistickém Maďarsku. Změny v roce 2003 zvýšily atraktivnost této původně pomalé a nudné tratě a nepřetržitá série zatáček představuje skutečnou výzvu pro řidiče.

Velká cena Belgie

Moderní okruh Spa-Francorchamps se jen zběžně podobá hrůzostrašnému starému okruhu, který kdysi hostil velké ceny, ale na rozdíl od mnoha jiných moderních tratí si Spa dokázalo zachovat své kouzlo a majestátnost. Staré Spa hostilo svůj poslední závod F1 v roce 1970. Nové Spa debutovalo v F1 v roce 1983. Okruh nabízí divákům nádherné výhledy na 7 kilometrovou trať s 19 zatáčkami, postavenou v krásné hornaté scenérii.

Velká cena Nizozemska

Zandvoort, postavený, co by kamenem dohodil od moře na severním pobřeží Nizozemska, hostil Velkou cenu Nizozemska již v roce 1952. Stejně jako mnohé okruhy té doby to byla rychlá a plynulá trať s několika bezpečnostními prvky. V prvních desetiletích to bylo akceptováno, ale v roce 1972 jezdci odmítli závodit v Zandvoortu, protože to považovali za příliš nebezpečné. Zandvoort vypadl z kalendáře v polovině osmdesátých let a vrátil se v roce 2021 jako místo obnovené Velké ceny Nizozemska.

Velká cena Itálie

Domov Velké ceny Itálie je jedním z nejtradičnějších okruhů, jehož historie sahá až do 20. let minulého století. Okruh je situován v královském parku v Monze, vzdálený pouhých 15 km severně od Milána. Trať je velmi rychlá, má délku 5.8 km a 11 zatáček. Díky 'Tifosi', vášnivé skupině příznivců Ferrari, se v den závodu v Monze můžete cítit jako na fotbalovém zápase.

Velká cena Japonska

Suzuka byla otevřena v roce 1960 jako testovací dráha pro Hondu. Je oblíbená mezi jezdci i fanoušky. Kromě dvouleté přestávky v polovině minulého století je okruh domovem Velké ceny Japonska od roku 1987 a ukázal se jako jeden z nejpoutavějších v F1.

Velká cena USA

Okruh The Americas (COTA) je postaven ve zvlněné krajině na okraji Austinu a je domovem Velké ceny Spojených států amerických od roku 2012. Mezi fanoušky je oblíbený pro vynikající výhledy na trať, ale zvyšující se návštěvnost závodů (rekordních 400 000 fanoušků na Velkou cenu Spojených států 2021 po dobu tří dnů) znamená, že najít a udržet si dobrý výhled na otevřených prostranstvích je stále obtížnější.

Velká cena Mexika

Autodromo Hermanos Rodriguez v Mexico City se objevilo na scéně F1 v roce 1963. Tehdy pod názvem Magdalena Mixhuca zůstal v kalendáři až do roku 1970. Tyto závody byly poznamenány problémy s davem a obhájce titulu světového šampiona Jackie Stewart byl nucen odstoupit poté, co na okruhu srazil psa. Následující rok byl závod zrušen. Návrat Velké ceny Mexika se udál v roce 2015 na zrekonstruovaném Autodromo.

Velká cena Brazílie

Okruh Interlagos na jižním předměstí São Paula, otevřený v roce 1940, je hlavním dějištěm Velké ceny Brazílie od roku 1973. Na kratší a bezpečnější verzi Interlagos se jezdí od roku 1990 a okruh se od té doby objevuje v kalendáři každý rok. Interlagos má zaslouženou pověst vzrušujících závodů, zvláště když prší.

Velká cena Austrálie

Okruh Melbourne Grand Prix v Albert Parku (název, pod kterým je více znám) poprvé hostil Velkou cenu Austrálie v roce 1996. Albert Park má několik náročných zatáček a je to ideální typ tratě, na které se dá odstartovat nová sezóna.

Pierre Gasly ve formuli na Velké ceně Austrálie.
Pierre Gasly ve formuli na Velké ceně Austrálie.

V roce 2022 USA hostí dva závody F1. Velká cena Miami je nejnovějším přírůstkem v kalendáři. Zcela nový hostitelský okruh je první, který je speciálně navržen pro závod Grand Prix. Konečný design byl vybrán z více než 75 variant. Trať byla postavena na místě oblíbeného Hard Rock Stadium v ​​Miami a byla naplánována s několika možnostmi předjíždění, aby během závodu poskytla maximální vzrušení.

Šest formulí v zatáčce během závodu F1.
Šest formulí v zatáčce během závodu F1.

Svět F1 přináší spoustu zážitků a určitě se vyplatí alespoň jednou zažít jeho atmosféru na některé z množství tratí. Spojuje se s ním i řada faktů, o kterých jste možná nevěděli. Zde jsou některé z nich:

Formule v zatáčce během závodu.
Formule v zatáčce během závodu.

- Průměrné auto F1 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h a vrátit se na nulu za čtyři vteřiny.

- Auta F1 bez důležitých komponent stojí zhruba 7 milionů dolarů.

- Auta F1 mají 80 000 komponent.

- Třecí pohyb, ke kterému dochází na karbonové brzdě, může způsobit její zahřátí až na 1000 stupňů Celsia.

- Jezdci F1 zhubnou během závodů v průměru 4 kg.

- Na přilbě pilota je připevněna kapsa na vodu, ze které si jediným stisknutím tlačítka mohou doplnit tekutinu.

- Pneumatiky pro auta F1 ztratí přibližně 0,5 kg váhy v jednom závodě.

- Zastávka v boxech, během které se vymění pneumatiky, provedou mechanické opravy či úprava křídel, trvá v průměru tři sekundy.

- Vozidla F1 mají nejpokročilejší motory, ale mohou být použita pouze v pěti závodech kvůli přísnému využívání jejich funkcí během závodu.

- V průměru auta F1 spolu s jezdcem váží nejméně 740 kg. Existuje pravidlo, které vyzývá společnosti, aby zvýšily minimální limit na 749 kg s řidičem.

- Na volantu aut F1 je až 20 tlačítek, která mají jedinečné funkce.

- Vozidla F1 nesmí během závodu tankovat palivo, protože to představuje nebezpečí pro posádky boxů.

- Michael Schumacher drží rekord s největším počtem titulů v celé historii mistrovství světa jezdců Formule 1. Na svém kontě jich má sedm.

- Už v roce 1958 držela volant auta F1 během závodu první žena – Maria Teresa de Felippis.

- Max Verstappen měl pouhých 17 let, když se poprvé zúčastnil závodu Formule 1 a drží rekord nejmladšího jezdce v historii F1.

- Ze zemí má nejvíce titulů Spojené království - 20. Získalo je 10 různých jezdců, mezi nimi vynikají Lewis Hamilton a Jackie Stewart.

- Ferrari je nejúspěšnějším výrobcem motorů v historii F1, když vyhrálo 15 mistrovských titulů.

Sebastian Vettel v červené formuli Ferrari během Velké ceny Austrálie.
Sebastian Vettel v červené formuli Ferrari během Velké ceny Austrálie.

Všechny články autora

Pavel Fellner

Průkopník našich cest do Indonésie a Polynésie. Několikrát absolvoval cestu kolem světa, průvodcuje jižní Ameriku, Barmu, Thajsko, Indii, Čínu, Tibet, Nepál, Bhután, Etiopii, Keňu, Tanzanii, Namibii, JAR...., miluje Stolové hory ve Venezuele, koupe se s tučňákama na Antarktidě a vyběhne na každou sopku, kterou spatří. Bohém s odbornými znalostmi z řízení a marketingu si na zájezdech vychutnává každý moment. Okouzlí Vás nejen dojemnou hrou na klavír, vědomostmi, ale i talentem zorganizovat věci tak, abyste si vaši dovolenou dokonale užili. Velmi dobře vaří a v restauraci vám rád pomůže najít přesně to víno, na které máte chuť. Z dovolené, kde vás provází, se vám nebude chtít odejít.


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Více informací