• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
Vystrašená žena u okna v letadle.

Trpíte aerofobií? Poradíme vám, jak s ní bojovat!

Milujete cestování, ale vydáváte se do světa jen autem, lodí či prstem na globusu? Vzdálené destinace na druhém konci světa vám tak zůstávají utajené? Jen pomyslíte na letadlo a už se klepete? Pak možná trpíte aerofobií. Samozřejmě, že sledování pořadů jako třeba Letecké katastrofy vám příliš nepomohou a klidu nedodají, ale dozvědět se o problematice více a zjistit různé tipy vám pomoci může. Třeba bude nakonec „léčba“ natolik účinná, že se s CK SEN doslova rozletíte do světa!

Autor: Petra Špačková

16.09.2025

Čti více
Letadlo přistávající nad zelenými palmami.
Letadlo přistávající nad zelenými palmami.

Jak uvádějí různé odborné články, až 40 % populace trpí nějakou formou aerofobie. CK SEN, coby jeden z českých leaderů v oblasti cestovního ruchu je samozřejmě s letectvím úzce spjat. Zkrátka bez létání není cestování. Nebo tedy je, ale za nějakou dobu destinace, které lety nevyžadují, prostě vyčerpáte. A jet třeba obdivovat Operu v Sydney lodí, to by se chtělo asi jen málokomu. Nebo autem do Thajska. Dokážete si to představit? Takže i když se vám to možná nelíbí, letadlo je úžasným vynálezem, který dokázal propojit svět a bez kterého by nejeden cestovatel byl ztracen. A svět je přeci krásné místo k objevování, a za to i chvíle strávené na palubě – i když nejste zrovna fanoušky létání – zkrátka stojí.

Nejběžnější příčiny aerofobie

Strach z létání může být způsoben mnoha různými faktory, někdy ani navíc člověk přesně neví, proč a čeho se vlastně bojí. Může to být například obava z něčeho neznámého (to platí v případě vůbec prvního letu či prvního mezikontinentálního/dlouhého letu), obavy z případné turbulence, strach z teroristického útoku nebo jen zkrátka z výšky. Ale důvodů může být daleko více, často je to dokonce jejich kombinace. Pojďme se tedy podívat na ty nejběžnější:

  • Obava z něčeho neznámého – je jasné, že člověk se může bát, pokud neví přesně, co ho čeká, jak cesta bude probíhat a co za situace vše může nastat. Někomu pomůže vše předem důkladně zjistit nebo si třeba pustit video, poptat se známých. Někdo raději nic dopředu vědět nechce. Záleží na nátuře člověka.
  • Možnost havárie – samozřejmě, že největším strašákem je samotný pád letadla. Ale zde je opravdu jedinou pomocí racionální úvaha a pochopení, že letecké nehody jsou opravdu velice raritním úkazem. I samotné nouzové přistání, bez jakéhokoli zranění či smrti, je velkou výjimkou. Oproti dopravě letecké je ta silniční výrazně rizikovější a smrtnější.
  • Teroristický útok – jen málokdo po osudném dnu 11. září 2001 sedal do letadla zcela s klidným svědomím. A většina cestujících asi potvrdí, že očima skenovala všechny spolucestující a uklidňovala se, že nikdo z nich nevypadá jako prvoplánový terorista, že kdyby něco, rentgenová kontrola by výbušninu či zbraň v jeho zavazadle zachytila. Pravdou je, že ostraha a bezpečnostní pravidla se ještě zpřísnila a riziko teroristického útoku je v dnešní době prakticky nulové. Nicméně k takovýmto činům může dojít kdekoli jinde, kde je větší dav lidí, na trhu, na koncertě atd. Tj. strach z útoku v letadle je v dnešní době poměrně iracionální. Díky zabezpečení vstupu do pilotní kabiny během letu, ke kterému došlo po 9/11, prakticky vylučuje i teroristické útoky ve formě únosů, které se, ač zřídkakdy, v minulosti také občas staly.
  • (Psychické) zdraví pilotů – samozřejmě, že někteří mají na paměti jednu z katastrof, jejíž příčinou nebylo počasí ani porucha stroje, ale duševní problémy jednoho z pilotů. Každopádně dle nových zpřísnění u mnoha leteckých společností je nyní prakticky nemožné, aby pilot zůstal v kabině sám.
  • Turbulence – asi nejčastější obavu způsobují možné turbulence. A není divu. Pokud se jen rozsvítí symbol přikazující vám raději si zapnout pásy, nepůjde o nic až tak dramatického. Pokud však následně začnou letadlem procházet letušky a kontrolují, zda jsou opravdu všichni připoutáni, že nikdo nemá u sebe nic volně pohyblivého (hrnečky, tašky apod.) a že všichni mají stolky sklopené, nikdo není na wc a zavazadlové boxy jsou dobře zavřené, můžete tušit, že vás turbulence možná chvilku potrápí. To ale nic neznamená, není to nic, co by bylo jakkoli spojené s pádem letadla. Ano, v těžkých turbulencích se může sice letadlo o pár metrů propadnout, ale pokud jste připoutáni, nic vám nehrozí. Pro představu, síla turbulencí se dělí do tří kategorií, s tím, že většina cestujících zažije v nejhorším „jedničku“ (Light) či „dvojku“ (Moderate). Ty opravdu silné (Severe) jsou nejčastěji způsobené nedalekou bouřkou (přímo do bouřky však letadlo nikdy nelétá, musí ji bezpečně oblétnout, o to se řídící letového provozu postarají), poryvy větru či výkyvem tlaku. Turbli.com
  • Výška – bezesporu jsou i lidé, kteří se bojí létat z důvodu závratí, tento problém je nejmarkantnější mj. během silnějšího naklonění letadla. Mnohé cestující se strachem z výšky však uklidní, že nelze nikam vypadnout, jak se obávají třeba na hraně útesu či ve vozíčku ruského kola apod.
  • Katastrofické filmy či dokumenty – pokud trpíte úzkostí z létání, je ideální vynechat sledování katastrofických filmů nebo dokumentů typu Letecké katastrofy. Ač tyto jsou založeny na pravdivých událostech, je nutné stále mít na paměti, že letecké nehody jsou opravdu výjimečné a že k mnoha z nich došlo v době poměrně minulé, kdy stroje nebyly ještě tolik kvalitní a kontroly ne tolik důsledné. Veškerá automatizace také dodává letům větší bezpečnost.
  • Ztráta kontroly – možná je však důvodem vašich obav dočasná ztráta kontroly nad vaším „osudem“. Možná jste zvyklí mít možnost vše ovlivnit, vše ovládat a kontrolovat. Zatímco v letadle můžete jen sedět....a relaxovat a těšit se, až vystoupíte ve vaší cílové destinaci.

TIP CK SEN: Pokud se chcete tématem o strachu z létání i trochu pobavit, doporučujeme komediálně laděný snímek Létání pro začátečníky.

Vystrašená žena u okna v letadle.
Vystrašená žena u okna v letadle.

Zajímavosti o létání, které vás možná uklidní

Pro snížení obav a nejistoty, si stále opakujte:

  • Létání je jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy. V porovnání s jinými druhy dopravy je nehodovost v oblasti letectví mimořádně nízká.
  • Turbulence jsou běžné a bezpečné – nejde o „poruchu“ letu, ale o pohyb vzduchu. Existují tři typy, z čehož nejčastěji se setkáte s typem 1 (Light), tj. lehké turbulence.
  • Piloti a palubní personál jsou vysoce vyškolení profesionálové.
  • Blacklist – chcete – li si ověřit, že vámi zvolená aerolinka není v Evropě/západním světě zakázána, podívejte se na tento blacklist.

Možná vás uklidní i fakt, jak si vede, co se bezpečnosti týká, vámi zvolená letecká společnost. Skytrax každoročně navíc sestavuje prestižní mezinárodní žebříček obecně – z mnoha hledisek – nejlepších aerolinek.

Lidé se zavazadly kráčejí k letadlu.
Lidé se zavazadly kráčejí k letadlu.

Jak se se strachem z létání vypořádat

Věnujte dostatečný čas přípravě před letem, zjištění, že máte vše v pořádku, vám také určitě přispěje ke klidnému startu.

  • Výběr sedadla – vyberte si vhodné sedadlo. Někomu dělá dobře sedět u okénka a pozorovat vše při startu i přistávání, jiný je raději směrem do uličky a užívá si toho, že nemusí nikoho žádat o volný průchod, když jde třeba na toaletu. Ať tak či tak, pokud se obáváte turbulencí, je vždy nejlepší sedět spíše v přední části letadla, kde jsou poryvy cítit nejméně.
  • Včas na letiště – přijďte na letiště v dostatečném předstihu, nebudete ve stresu ze zmeškání letadla, navíc si můžete na letišti ještě sednout na něco dobrého (obalit nervy sladkým) či na nějaký drink, který vám třeba trochu odvede myšlenky jinam.
  • Víno – ano, alkohol, jakkoli je nezdravý, je v tomto případě vítaný pomocník. Samozřejmě je nutné zvážit váš zdravotní stav a věk, ale dát si 2 dcl vína na kuráž před odletem nemusí být špatný nápad. V ideálním případě vás to trochu povznese nad vaše obavy a třeba vás alkohol i uspí.
  • Kinedryl, Neurol – pro ty, kterým ani kapka alkoholu nepomůže, nebo jednoduše pít nechtějí, je variantou Kinedryl (po něm se také můžete hezky prospat/zaspat let) nebo Neurol, ten vám může výjimečně předepsat i obvodní lékař, pokud uzná, že jsou vaše strachy opravdu velké.
  • Myslete na vyšší cíle a splnění snu – bez překonání strachu z létání byste neměli možnost tolik cestovat (pro návštěvu mnoha destinací je letadlo zkrátka nutné), nemohli byste objevovat nové kultury, nezažili byste nejrůznější dobrodružství a neměli byste zážitky se svými nejbližšími.
  • Rituál pro štěstí – někomu může pomoci osvědčený rituál.
  • Čas na relax – vezměte si s sebou do příručního zavazadla (na palubu) něco, co vám pomůže během letu relaxovat (kniha, hudba, stažený oblíbený film, polštářek, bez kterého neusnete)

Žena si čte knihu v letadle.
Žena si čte knihu v letadle.

Tipy na klidnější let

  • Zkuste usnout – ideálně poté, co je zakončen palubní servis. Nebude vás rušit projíždějící vozík a vy nepřijdete o něco dobrého na zub.
  • Informujte letušku/stevarda, že jste nervózní – jsou vyškoleni na to, aby vám uměli poskytnout odpovídající pomoc a podporu. Mohou si s vámi například povídat a vaše obavy trochu rozptýlit. Vězte, že nejste první ani poslední cestující se strachem z létání.
  • Zkuste relaxační techniky – hluboké dýchání, meditace a vizualizační cvičení mohou pomoci uklidnit vaše nervy během vypjatějších okamžiků/turbulencí. Zaměřte se na pomalé, rytmické dýchání a představte si sami sebe v klidném a klidném prostředí.
  • Co dělat během turbulencí – začíná jít do tuhého, kontrolka o nutnosti zapnutí pásu se rozsvítila a kapitán promluvil o blížících se turbulencích. Nepanikařte! Vždy je správně, že jsou podniknuta tato preventivní opatření a že jsou cestující varováni. Není to však žádný „rozsudek smrti“, jde jen o to, abyste se případně nezranili, kdyby letadlo znenadání více škublo. Tím chce letecká společnost předcházet problémům, jako například soudním sporům. Rozhodně to neznamená, že byste se v takových případech měli loučit se životem. Pokud budete či již létáte často, určitě víte, že k takovýmto situacím dochází poměrně často, mnohokrát jistě zaregistrujete, že třeba palubní servis musí být kvůli turbulencím přerušen a vozíček odvezou letušky či stevardi zpět do zázemí letadla. Pokud vám to pomůže, zeptejte se letušky, jak silné turbulence očekávají a jak dlouho by měly trvat. Pokud to neví, mohou to pro vás zjistit u pilota. Ale většinou jsou již předem informované. Pokud chcete vědět předem, na čem jste, můžete se hned při nástupu palubního personálu zeptat, jaké letové podmínky čekají. Piloti, často i letušky, znají konkrétní situaci, kterou mají od řízení letového provozu nahlášenou, a ví, zda čekat hladký let či nikoli. Pokud se stydíte, můžete si přibližnou informace o případných turbulencích zjistit sami zde.

Věděli jste, že..?

V seznamu Turbli jsou označeny trasy, na kterých dochází k turbulencím nejčastěji.


Zapínání bezpečnostního pásu v letadle.
Zapínání bezpečnostního pásu v letadle.

Jak se se strachem z létání vypořádat

  • Vyhledání odborné pomoci – pokud se vám dlouhodobě nedaří zvládnout strach z létání a rádi byste tento problém řešili, je skvělou volbou požádat o pomoc psychologa. Během pár sezení je možné již zaznamenat úspěch.
  • Postupné překonávání strachu – podívejte se třeba videa z kokpitu, navštivte předem letiště (možné i organizované letiště) anebo si třeba kupte lekci na leteckém simulátoru.
  • Kurz – překonat strach vám může pomoci i odborný kurz.

Osvětlený kokpit letadla na letišti.
Osvětlený kokpit letadla na letišti.

Kam letět, když začínáte

Pokud jste v létání nováček nebo se u vás nově objevila fobie, je dobré začít pozvolna, tj. s kratšími lety. CK SEN má v nabídce i dechberoucí zájezdy po Evropě, při kterých vás nebudeme „mučit“ mnohahodinovými interkontinentálními lety. Jako ideální destinace se tak může jevit například:

  • Skotsko (cca 2,5h letu, Praha - Edinburgh) – Zaposlouchat se do tónů skotských dudáků, prozkoumat okolí legendárního Loch Ness, obdivovat „nejvyšší“ skotskou horu Ben Nevis či vydat se po stopách J. K. Rowlingové, resp. Harry Pottera v Edinburghu. Pokud vás tento výpis zaujal, začněte balit a vyberte si jeden ze zájezdů do Skotska s CK SEN. A nezapomeňte pak na toulkách skotskou Vysočinou ochutnat haggis! (ač nemusí přijít k chuti zrovna všem)
  • Irsko (cca 2,5h letu, Praha - Dublin) – Irsko je překrásnou zemí s pestrou historií a širokou škálou jedinečných tradic, je také doslova zahalena nespočtem legend. Dá se říci, že země je díky tomu trochu mystická, což každý návštěvník jistě během svých toulek po tomto Smaragdovém ostrovu, jak Irsko bývá přezdíváno, pocítí na vlastní kůži. Drsná ale překrásná krajina, přátelští obyvatelé a jedinečná atmosféra vás určitě nezklame. Dublin a vyhlášený Temple Bar, kde můžete ochutnat Guinnesse, ikonické Mohérské útesy či dechberoucí hrady a zříceniny jako například Rock of Cashel. To je jen malý výčet toho, co můžete zažít na jednom ze zájezdů do Irska, které CK SEN již desítky let organizuje. A pokud zemi navštívíte dne 17. března, tj. na svátek sv. Patrika, bude mít o zábavu obzvlášť postaráno.
  • Norsko (cca 2h letu, Praha - Oslo) – CK SEN má ve své nabídce nejrůznější kombinované zájezdy do Norska, při kterých můžete zažít například polární záři (plus polární den či polární noc), vydat se na Trollí stezku či k ledovci Briksdalsbreen, nechat se okouzlit zdejšími fjordy či se blíže seznámit s roztomilými - ač svéhlavými - soby.
  • Dánsko (cca 1,5h letu, Praha - Kodaň) – Legoland, zábavní park Fårup, kodaňská Malá mořská víla či malebný Nyhavn. To jsou jedny z hlavních lákadel našich zájezdů do Dánska. Délka letu je v tomto případě opravdu zanedbatelná.
  • Švédsko (cca 2h letu, Praha - Stockholm) – stockholmský Královský palác, lahodná švédská zmrzlina, radnice, kde se udílejí Nobelovy ceny či světoznámé muzeum Vasa. To je jen zlomek, co můžete s CK SEN zažít na jednom ze zájezdů do Švédska.
  • Řecko (cca 2,5h letu, Praha - Atény) – Kdo by nechtěl navštívit perlu antických pamětihodností a kolébku moderní civilizace. V rámci nabídky zájezdů do Řecka s CK SEN vás zkušení průvodci zavedou například do rušné Soluně, k aténskému Parthenónu, do klášterů v Meteoře či do slavných Delf. Na programu nechybí ani návštěva prvního olympijského stadionu v Olympii a mnoho dalších dechberoucích lokalit.

Detail ruky s gestem palec nahoru u okna letadla.
Detail ruky s gestem palec nahoru u okna letadla.

Tip

  • Osobní zkušenost autorky článku – od doby, co mám děti, se opravdu bojím létat. Jako mladší jsem neměla problém využívat služeb aerolinek, které by možná dnes mohly vzbuzovat nedůvěru a turbulence jsem si prakticky užívala. Různé otřesy a propady mi leckdy přišly jako jízda na kolotoči či horské dráze. Neměla jsem problém usnout a když se mi zachtělo, procházela jsem se po letadlu, abych se trochu protáhla. Dnes však nejraději sedím na místě a připoutaná. Po narození dětí jsem cestovat nepřestala, postupně jsme zkrátka létali ve čtyřech, já, manžel a naše dvě dcery. Možná ze zvýšeného strachu o děti mi najednou létání přišlo ale ne tak komfortní, bála jsem se, aby se „našemu“ letadlu něco nestalo a děti nebyly jakkoli v ohrožení. Poněvadž létám opravdu dost (minimálně 16 – 20 letů/rok) a i poměrně dlouhé lety (výjimkou nejsou ani ty trvající i s přestupem přes 20 h) mám na „kontě“ již různé zážitky. Od bláznů na palubě snažící se otevřít únikový východ, přes turbulence 3. stupně až po zrušené lety z důvodu technického problému. Ač nic z toho nebylo příjemné, musím uznat, že nikdy se nic vážného nestalo a vždycky byl personál – a to jakékoli aerolinky či na jakémkoli letišti – 100 % profesionální. Považuji se za racionálního člověka, ale při vstupu na palubu se mi vždy lehce podlomí kolena a ke stroji a zejména pak pilotům mám velký respekt. Manžel dělá paradoxně u Řízení letového provozu, a tak o historky z pracoviště nemá nouzi. Ale nikdy jsem od něj neslyšela žádnou katastrofální. Vím, že můj strach je tak zcela iracionální. Ale holt si nedokážu pomoci. Nicméně to, co mě dokáže trochu uvolnit, je fakt, že manžel i dcery o mých obavách vědí a během letu mě dokáží rozptýlit, ať už pouhým povídáním či třeba staženou hrou v mobilním telefonu. Poslední dobou jsem „propadla“ hře podobné tetrisu a během letu se ze mne stává závislák. Poměrně dobře na mne funguje i to, když vidím zemi, sedět u okýnka mi dělá dobře, vím, že země je pod námi asi 10 km, ale přesto fakt, že je na dohled mne velmi uklidňuje. Naopak nemám ráda, když prolétáme delší dobu mraky (např. při klesání či naopak vzletu) a nemohu tak pozorovat, kde právě jsme. A co nesnáším nejvíc, to jsou samozřejmě turbulence. Ty běžné jsem se naučila poměrně neřešit, ty těžší jsou trochu oříšek, ale postupně je také zvládám, vím, že nebudou trvat dlouho a že pilot a řízení letového provozu dělají vše proto, aby nás z nich co nejdříve dostali.
  • A ještě jeden tip pro uklidnění – Pokud také vždy sledujete, jak dlouho váš let potrvá, tj. jaký je „flight time“, pak vězte, že čísla uvedená na webu jsou trochu nadsazena, jsou uváděna včetně pojíždění po runwayi. Takže 15 až 20 minut můžete většinou s klidným srdcem odečíst z doby, co budete ve vzduchu.

Rodiče se dvěma dětmi nastupují do letadla.
Rodiče se dvěma dětmi nastupují do letadla.

Zajímavosti o létání a letadlech

Zasažení bleskem – Letadla mohou být zasažena bleskem – a není to velký problém. Moderní letadla jsou navržena tak, aby umožnila průchod elektrickým nábojům bez ovlivnění kritických systémů uvnitř. Letadla prakticky fungují na principu Faradayovy klece. Blesk sjede po kovovém plášti, ale dovnitř nepronikne. Letadla samozřejmě nesmějí prolétávat bouřkou, té se musí vždy vyhnout, nicméně výjimečně se může blesk objevit „z čistého nebe“.

Biz jet – Pokud jste milionář, máte vyhráno. Soukromé moderní tryskáče se totiž vyhýbají turbulencím lépe než běžné komerční lety. Mají flexibilnější trasy a mohou tak upravit své letové trasy snadněji než komerční lety, které sledují pevné trasy stanovené řízením letového provozu. Létají totiž ve vyšších nadmořských výškách, někdy nad 41 000 stop (tj. letová hladina 410).

Odpočinek pro personál – Dálkové lety mají tajné pokoje pro posádku. Na 14 a vícehodinových letech si i personál musí odpočinout. Mnoho širokotrupých letadel, jako jsou Boeing 777 a 787 Dreamliner, skrývá ve svých útrobách tajné zázemí posádky, které cestující nikdy nevidí. Tyto útulné prostory jsou obvykle přístupné přes skrytá schodiště a obsahují postele, koupelnu a někdy i zábavní systémy. Proto, pokud uvidíte, jak pilot odchází z kokpitu a stále se nevrací, nemějte obavy, je vystřídán jiným a sám si šel odpočinout, aby vás za nějakou dobu mohl zase bezpečně dopravit do finální destinace.

Nešťastná třináctka – Mnoho leteckých společností na svém zasedacím pořádku eliminovalo řadu 13. Schválně, zkontrolujte čísla řad při vašem příštím letu. Pravděpodobně uvidíte, že čísla poskočí z 12 rovnou na 14. Západní svět má zkrátka třináctku často spojenou s neštěstím. Trochu úzkostnější cestující by mohli letenku se sedadlem v řadě 13 chápat jako zdroj ještě větších obav.

Řady sedadel a cestující během letu.
Řady sedadel a cestující během letu.

Jen jeden motor – Letadla mohou dobře létat pouze s jedním motorem. Selhání motoru uprostřed letu zní jako začátek noční můry jako vystřižené z dokumentu Letecké katastrofy. Ale není tomu tak, komerční letadla mohou létat pouze s jedním motorem a mají dostatek času najít záložní letiště.

Dírka v okénku – Divíte se, proč má okénko u vašeho sedadla maličkou dírku? Ta je ve skutečnosti velmi důležitá. Drobná dírka v oknech letadla se nazývá „vypouštěcí díra“ a slouží zásadnímu účelu. Okna letadla mají obvykle tři skla a odvzdušňovací otvor vyrovnává tlak vzduchu mezi kabinou a mezerou mezi vrstvami oken. Bez ní by diferenční tlak ve vysokých nadmořských výškách mohl namáhat a potenciálně poškodit střední sklo, které slouží jako záloha pro krajní okno.

Kyslík na čtvrt hodiny – Kyslíkové masky vám poskytnou 15 minut vzduchu. Často výrazně žluté masky pro cestující, které spadnou v případě změny tlaku kabiny, mají kyslík asi na 12 až 15 minut. I když se to může zdát jako krátká doba, na nouzový sestup je to víc než dost. Piloti na druhou stranu mají samostatný kyslíkový systém, které vydrží ještě o něco déle.

Otrava nemožná – Piloti nikdy nejedí na témže letu stejné jídlo. Pokud pilot sní jídlo a není schopen plnit své povinnosti, druhý pilot převezme kontrolu nad letadlem. Tím se eliminuje potenciální možnost otravy jídlem a následná indispozice u obou pilotů najednou.

Nejkratší let světa – Pro všechny ty, kteří nepotřebují trávit na palubě letadla příliš času, by byl jistě ideální tento - nejkratší let na světě, který trvá méně než 2 minuty, je provozován mezi skotskými Westray a Papa Westray. Pokud je proudění větru správné, mohou cestující mezi těmito cíli proletět dokonce za pouhých 47 sekund.

Zhasnout světla – Proč zhasínají světla během vzletu a přistání? Jedna z věcí, která každého cestujícího nejvíce udiví, je, že během vzletu a přistání jsou vnitřní světla letadla vypnutá. Všimli jste si toho někdy? Mnoho lidí věří se, že se to dělá proto, aby motorům nebyl zbytečně ubírán výkon, ale není tomu tak. Pravdou je, že jsou vypnuté, aby v případě, že se něco pokazí a pasažéři museli opustit palubu, byly oči přizpůsobeny přirozenému světlu venku. Proto posádka navíc při každém vzletu a přistání žádá, aby měli cestující na všech oknech vytaženou sluneční clonu.

Výhled z okna letadla na křídlo, hory a moře.
Výhled z okna letadla na křídlo, hory a moře.

Strach z létání může být silný, ale vaše touha po zážitcích může být ještě silnější. Pokud se rozhodnete ho postupně překonat, otevře se vám celý svět od evropských metropolí až po nejvzdálenější kouty planety. Ať už začnete zlehka nebo rovnou zamíříte dál, my v CK SEN budeme stát po vašem boku. Prohlédněte si naše poznávací zájezdy poznávací zájezdy a nechte se inspirovat, kam vyrazit, až budete připraveni.


Všechny články autora

Petra Špačková

Petra absolvovala česko-italské gymnázium a Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde vystudovala mezinárodní vztahy. Mluví italsky, anglicky, německy a trochu  španělsky. Pracovala coby analytik v Kanceláři prezidenta republiky a na mateřské se věnovala překladům z/do italštiny. Má manžela a dvě dcery a nemyslí si, že děti by byly při cestování jakoukoli překážkou. Naopak, společně navštívili již všechny kontinenty a Petra projela přes 50 zemí světa. V zahraničí se nezaměřuje v prvé řadě na památky, ale především na běžný život a pozorování místních obyvatel, ať už se jedná o uspěchané businessmany v Tokiu či rozjímavé surfaře na Gold Coast. Věří, že právě povaha obyvatel utváří ráz a pověst dané země. Miluje zvířata a při každé cestě se snaží s těmi místními, ideálně endemity, setkat. Petra ráda lyžuje a umí ocenit dobrou kávu. Petra začala psát zajímavé Blogy z celého světa pro CK SEN v roce 2022.