CK SEN - Zážitky a zkušenosti z cestování

Zážitky

Poznávací zájezdy s cestovní kanceláří SEN jsou plné zážitků. Nechte se inspirovat cestovateli, kteří exotickou dovolenou s námi již absolvovali, zde popsané zkušenosti a zážitky mohou být i vaše. Na každém našem aktivním zájezdu jich ulovíte několik a zůstanou vám na celý život. Pokud hledáte zážitkovou dovolenou, právě zde můžete čerpat inspiraci o cestování s CK SEN.

Nový Zéland jako lekce pozitivního myšlení

Naše putování po krásách a zajímavostech divokého a různorodého ostrovního státu pravidelně začíná v největším městě jižního ostrova, v Christchurch. Toto půvabné a na NZ poměry historické město, centrum kulturního dění, kde anglická šlechta zanechala hlubokou stopu v podobě mnoha novogotických honosných staveb si prošlo 22.2.2011, těžkou zkouškou v podobě velmi silného devastujícího zemětřesení. 350-ti tisícové město přišlo během pár okamžiků o 70 % centra. Tato spoušť za sebou nechala necelé dvě stovky obětí a škodu v řádu 30mld. NZD. To je cca 20% HDP NZ! Život ve městě to změnilo pochopitelně ve všech jeho ohledech. Dnes vnímáme jeho následný vývoj. Naše pocity jsou neuvěřitelně pozitivní. Vidíme a cítíme tu neobyčejnou pozitivní energii a aktivitu, vyzařující z obyvatel města, nikoliv turistů. Jsou bezprostřední, otevření, ochotní…vše s úsměvem. Někdy je jejich uvolněnost a „no problémovost“ v provizorním centru města, z velké části postaveného z přepravních kontejnerů (velmi vkusně a designově upravených), které jsou teď sídlem bank, obchodů a kaváren, až bizarní. Toto centrum se oficiálně nazývá „The Restart“, jak výmluvné. Vědomi si velikosti katastrofy, seznámeni s mnoha nezáviděníhodnými příběhy místních lidí, nám nezbývá nic než velké uznání. Je to jeden z důvodů proč se na Nový Zéland tak rádi vracíme. Paradoxně nás to v Christchurch určitým způsobem pozitivně nabíjí. Návštěvu Nového Zélandu doporučujeme každému jako „Lekci pozitivního myšlení“.

Výzva od Maorského náčelníka Nového Zélandu

Probouzí nás zvláštní síro-vodíkový zápach, ale nemůžeme se divit, když jsme ve městě síry. V Rotorua se s termálními jevy setkáte dokonce i na golfovém hřišti. Obyvatelé využívají část této přirozené energie pro vytápění nebo vaření. Rotorua je jedním z hlavních center maorské kultury, jedna třetina obyvatelstva města má původ Maorů. Jedeme do vesničky Whakarewarewa, kde si místní Maorové dosud drží tradice a život předků, což je v 21. století velká vzácnost. Míříme do amfiteátru, kde čekají místní Maorové a show může začít. Haka tanec nám nahání husí kůži. Dostáváme výzvu k boji od náčelníka maorské vesnice, což nám celkem nahání strach při pohledu na zdatného Maora, a tak se nakonec jedná jen o výzvu o společné fotografování. Ufff, oddychlo se nám, že nemusíme bojovat s náčelníkem, výsledek bitvy by byl jednoznačný. Wauuu…to byl zážitek! Blíží se čas oběda, a tak na řadu přichází tradiční jídlo HANGI, které Maorové připravují již několik století. Připravuje se v místní

Srí Lanka - historie plná barev, vůní a chutí

Anuradhapura byla dnes jako obrázek. Čistá ranní obloha nám dopřála krásné pohledy a nádherou ranní atmosféru u Maha Bodhi Tree, tedy posvátného stromu buddhistů. Právě zde na tomto místě byl na Srí Lance "zasazen" buddhismus. Maha Vihara-Ruwanvelisaja, Abhayaghiryia A Jetawanna Ramaj nám udělali obraz o sinhálském buddhismu. Krásné nás přivítalo i druhé posvátné místo chráněné UNESCEM a to jeskynní komplex Sri Aya maha Vihara. Počátky a kontinuita buddhismu je zde zpřístupněna od 1.st.p.n.l do 18.st.n.l až do dnešních dnů. Sám Buddha řekl, že na Srí Lance bude buddhismus v bezpečí nejbližších 5000 let, cca 2500 už uplynulo. Zavítali jsme na místní trh, kde se sváželo ovoce a zelenina z celého ostrova k následné distribuci do maloobchodů. Začíná neplánované dobrodružství. Mezi přeplněnými auty se zbožím se vyhýbáme od paty až k hlavě naloženým domácím, co na svých bedrech nosí tuny pytlů všelijaké zeleniny a ovoce. Mnozí pomáháme, ale zvládáme tak odnést jen jeden pytel. Jdeme radši ochutnávat... Kolem panuje neskutečně voňavá a pulzující atmosfera. Po gurmánském obědě jsme si dali tradiční ayurvédskou masáž v medicínském centru, kde se zkušenosti dědí z generace na generaci už několik desítek pokolení. Co je to nirvana? My už to víme.

Srí Lanka - perla indického oceánu

Kokosy, prales, kohouti-národní ptáci Srí Lanky, rýže a čaj, buddhistické památky a drahokamy. To vše jen znásobilo dojmy z perly indického oceánu, jak je tomuto ostrovu běžně přezdíváno. Největším zážitkem jsou však setkání s místními lidmi. Nebo třeba jen žvýkáním betelu se jako barevná a voňavá ozvěna vrátí po příjezdu domů v podobě šťavnatých vzpomínek. Tečku za poznávací častou jsme dali, jak jinak než gurmánskou. V nejkrásnějším koloniálním hotelu ostrova jsme to roztočili na perfektním grilovacím banketu v Kandy. Starosta města Kandy a hlava kandyjské provincie v jednom ještě neviděl lidi se tak nespoutaně bavit. Došel k nám a řekl: "Už dvacet let sem chodím na večeři, ale taková nálada zde ještě nebyla, odkud jste?" zeptal se. Odvětili jsem, že z Čech. Seznámili jsme se a prohodili par diplomatických vět. Po hodince odletěl vrtulníkem do Colomba. Dali jsme si mořské potvory,  pečené prasátko, dhal, Kott Sambar, lunu miris, Brinjal a tempuru. K tomu různé dezerty a při ochutnávání durianu jsme si řekli, že je čas jít na hotel. Cestování je o zážitcích, hlavně o těch, které prožíváte spolu se skvělými lidmi. Krásně společensky unavení míříme k Indickému oceánu. Nyní už společně odpočíváme v jeho šumivém objetí.

Za poklady ostrova Srí Lanky

Ráno jsme navštívili tradiční dům rolníků a milých místních lidí, kteří nám předvedli lezení na kokosové palmy a následně zpracování ořechů. Dali jsme si s nimi snídani, po které nás už nikdy žádné chilli nepřekvapí. Kokosová samby s cibulkou, limetkovou šťávou, zeleným a červeným chilli předčila naše očekávání. K tomu ještě pikantnější čočkový dhal se skořicí a čerstvým zeleným kořením a na závěr kuřecí kari a ceylonských čaj. To vše nám uvařili místní po domácku. Fantastická sinhálská kuchyně je tak rozmanitá, že ani domorodec nemá nejmenší šanci ochutnat všechny dobroty, co ostrov nabízí, během svého života. Takto posílení i místním kokosovým Araki pokračujeme v našem poznávacím toulání dále. Najednou se stalo něco neskutečného.  Do cesty se nám postupně postavili dva divocí sloni. Stál tam před námi čelem, že projedeme, to jsme si mohli jen myslet. Zvedl chobot a rozprostřel uši. To bylo jasné znamení, že máme před sebou objížďku cca 20 km. To znamená tak 40 minut jízdy navíc. Toto setkání však stálo za to. Měli jsme tak safari zdarma. Byli jsme rádi, že máme tak skvělé řidiče, kteří zde musí absolvovat tři zkoušky potřebné k získání řidičáku a to: písemný test, jízda a "akrobacie na cestě". Podle tohoto zde i vypadá situace na silnici. Zážitky lovit nemusíme ... samy nám skáčou na udici.

Singapur z budoucnosti

Není nic lepšího než začít v tomto moderním městě plavbou na loďce po řece Singapur. Město se vypíná do výšky, jeho světla se zrcadlí na vodní hladině a člověk neví, na kterou stranu se má dívat dříve, protože by nejraději sledoval obě najednou. Ozdobou zálivu je nádherný luxusní hotel Marina Bay Sand s nejvýše položeným bazénem světa. Svítí jako diamant položený v dlaních Singapuru. Teprve když tu člověk je a vidí ho na vlastní oči, uvěří, že tady opravdu stojí! Náš poznávací zájezd nezůstane jen v centru obklopeném mrakodrapy, ale nahlédneme na ostrov Sentosa s nejjižněji položeným místem pevninské Asie. Někteří z nás se nechali zlákat voláním nádherných akvárií a užívali jsme si v dobré náladě Singapur a jeho dobrodružství. Svezli jsme se moderním metrem, kráčeli podél zálivu, objevovali zákoutí špičkových hotelů či hleděli na Singapur ze střechy Marina Bay Sands. V botanické zahradě jsme viděli stromy vysoké několik desítek metrů, shlédli místa, kterými jezdí F1 a kdo chce, ten se povozí na obrovském ruském kole. Je možné, aby zde na tak malém kousku země bylo tolik atrakcí? Orchard Road je Mekkou nakupování a z tolika nákupních center se vám zatočí hlava.